میکرونیدلینگ پوست

رؤیای داشتن پوستی صاف، جوان و زیبا، متعلق به امروز یا دیروز نیست. به‌نظر می‌رسد «میکرونیدلینگ» با الهام از روش مصریان باستان که با خراشاندن پوست از طریق ماسک‌های خشن، مثل پودر سنگ مرمر که در حقیقت نوعی لایه برداری پوست یا همان «ابریژين» بود، طراحی شده و تا حدودی دستیابی به آرزوی جوانی پوست را آسان‌تر کرده است.
. میکرونیدلینگ، که به آن درمان تحریک کلاژن‌سازی نیز گفته می‌شود، یک روش غیرتهاجمی برای پاکسازی پوست است که با ایجاد یک آسیب کنترل شده در زیر سطح پوست، بدن را برای تولید طبیعی کلاژن و الاستین که دو پروتئین اصلی و قوام دهنده پوست هستند، تحریک می‌کند. نتیجه این عمل شاداب‌تر شدن پوست و محو شدن اسکارها و چروک‌ها است.
استفاده از این روش برای از بین بردن لک ها و ضایعات پوستی و رفع چین و چروک های ریز پوستی ، برای اسکارهای ناشی از زخم یا آکنه، لک های حاصل از آفتاب و پیری، رفع چین و چروک ها، شل شدگی پوست، استرچ مارک های ناشی از چاقی و لاغری، تیرگی و گودی زیرچشم، منافذ باز پوست و جوش های سر سیاه مناسب است.

فواید میکرونیدلینگ
. مزیتی که این دستگاه به لیزرهای ابلیتیو یا فراکشنال دارد این است که ایجاد التهاب یا سوختگی ایجاد نمی کند و مستقیما وارد درم می شود.
میکرونیدلینگ مزایای زیادی دارد که باعث شده امروزه پرکاربرد باشد. مواردی را از مزایای این روش جوانسازی پوست به شرح زیر است:
مناسب برای تمام انواع پوست
موجب آسیب به پوست نمی‌شود.
پوست را به اشعه‌ی ماوراءبنفش حساس نمی‌کند.
خطر تغییر در رنگ پوست وجود ندارد.
برای پوست نازک نیز مناسب است.
پس از درمان لایه‌برداری شیمیایی یا درمان لیزری برای پوست مناسب است.
برای راحتی بیمار می‌توان از بی‌حسی موضعی استفاده کرد.
زمان بهبودی کوتاه
امکان تکرار روش وجود دارد.
از نظر مالی مقرون به صرفه است.

روش کار میکرونیدلینگ
این دستگاه ها که به نام درماپن نیز می باشند دارای کارتریج های مخصوصی هستند که داخل این کارتریج تعداد مشخصی سوزن های تیز و از جنس فلزات مرغوب قرار گرفته تا نفوذ کاملی به داخل پوست داشته باشد و روی پوست حالت ابریشن و پیگمانتاسیون ایجاد نمی کند و مستقیما وارد بخش درم پوست می شود. میزان نفوذ این سوزن باید توسط پزشک مشخص شود و این نفوذ برای انواع مختلف پوست متفاوت می باشد. همچنین بسته به ضخامت پوست و منطقه ای مورد نظر، درجه نفوذ سوزن را می توان از نیم تا ۲٫۵ حتی بالاتر تنظیم کرد. این وسیله به آرامی روی پوست کشیده می شود و سوراخ های ریز در سطح پوست ایجاد می کند. اگر از سوزن می ترسید این درمان برای شما پیشنهاد نمی شود چرا که باید کمی صبور باشید و اندکی درد را نیز تحمل کنید اما در عوض با جای جوش ها، زخم ها و چروک های روی پوست مبارزه خواهید کرد.
سرعت دستگاه نیز مشخص می باشد و پزشک با توجه به اینکه که با چه سرعتی این نیدل ها وارد پوست شود تا آسیبی روی سطح پوست ایجاد نکند، سرعت دستگاه را تنظیم می کند.
باید این را بدانید که سوراخ های ریزی که روی پوست ایجاد می شوند کاملا درمانی هستند و باعث تحریک تولید کلاژن شده و به مرور زمان خطوط اخم و چروک های روی پوست را ناپدید کرده و باعث جوانسازی پوست می شود.

این را بدانید که میکرونیدلینگ فقط مختص صورت نیست بلکه این عمل برای همه قسمت های بدن از جمله گردن، دست ها، پا و حتی پشت دست مورد استفاده قرار می گیرد.

برای انجام این عمل، ابتدا مقداری کرم بی حس کننده روی پوست زده میشود تا فردی که میکرونیدلینگ روی او انجام میگیرد دچار درد و استرس نشود. پس از آن متخصص پوست کمی آب روی پوست می زند تا آن را مرطوب کند. وسیله ای که با آن عمل میکرونیدلینگ را انجام می دهد به راحتی روی پوست حرکت کند. این کار معمولا سی دقیقه طول می کشد و پس از آن پوست قرمز و ملتهب خواهد بود. اصلا نگران نباشید چرا که این کاملا طبیعی است و معمولا چند روز طول خواهد کشید اما نتیجه ای که پس از آن خواهید گرفت کاملا مشهود و چشمگیر خواهد بود.

رشد طبیعی کلاژن ها هفته ها و ماهها پس از انجام میکرونیدلینگ آغاز خواهد شد، بنابراین باید این را بدانید که خیلی سریع منتظر نتیجه نباشید اما بعد از چند هفته کاملا متوجه تغییر در پوست می شوید.

نکته دیگری که باید بدانید این است که میکرونیدلینگ را باید بیش از یک بار انجام دهید تا بهترین نتیجه را گرفت. وابسته به نوع پوست و میزان صدمه ای که دیده است معمولا باید این کار را سه تا شش بار تکرار کرد.

مراقبت‌های پیش از میکرونیدلینگ
1.    قبل از اقدام برای میکرونیدلینگ لازم است طی یک جلسه مشاوره با پزشک سوابق پزشکی شما بررسی گردیده و در صورت منع استفاده از میکرونیدلینگ برای شما بهترین درمان پوستی متناسب با شرایطتان تجویز شود.
2.    حتما میکرونیدلینگ را به یک پزشک متخصص بسپارید و به هیچ وجه این کار را در آرایشگاهها انجام ندهید.
3.    مطمئن شوید که سوزن ها یکبار مصرف و کاملا بهداشتی هستند.
4.    در صورتی که به جای ممبران پلاستیکی که نوعی واشر محافظ است ، فنر فلزی در کارتریج های دستگاه مشاهده کردید ، بدانید که این کارتریج ایزوله و ایمن نیست و ممکن است شما را به ویروس های ایدز و یا هپاتیت که احتمالا در بیمار قبلی بوده است دچار کند. پس این قضیه را خیلی جدی بگیرید.
5.    در صورتی که داروی به خصوصی مصرف می نمایید یا دچار نوعی عفونت و یا ضایعه پوستی هستید حتما پزشک را مطلع نمایید.
6.    اگر در گذشته مراقبت های پوستی و درمانی دیگر بر روی پوست خود انجام داده اید پزشک را در جریان قرار دهید.
7.    پیش از انجام میکرونیدلینگ لازم است پوست خود را عاری از گونه مواد آرایشی کرده و حتی با الکل یا بتادین نیز ضد عفونی گردد تا میکروب های پوستی از بین رفته و به عوارضی همچون عفونت دچار نگردید.
8.    جهت کاهش درد احتمالی ، قبل از میکرونیدلینگ ، از کرم بی حس کننده به مدت 20 دقیقه بر روی پوست ناحیه مورد نظر استفاده می کنند

مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ
میکرونیدلینگ یک روش جوان‌سازی و درمانی با دوره‌ی نقاهت کوتاه است، اما رعایت برخی نکات به بهبود سریع‌تر پوست بعد از انجام میکرونیدلینگ کمک می‌کند.
1.    بعد از انجام میکرونیدلینگ پوست دچار التهاب و سرخی و گاهی کبودی می‌شود. اگرچه این التهاب در مدت زمان اندکی (۱۲ تا ۴۸ ساعت) بهبود پیدا می‌کند، بهتر است با دست‌زدن به پوست، آن را تحریک نکنید. خوردن آناناس و کرفس به کم شدن ورم پوست کمک می‌کند.
2.    برای کاهش التهاب و قرمزی پوست به‌هیچ‌وجه از داروهای ضدالتهاب مثل ادویل یا ایپوبروفن استفاده نکنید و اجازه بدهید مراحل بهبود روند طبیعی‌اش را طی کند.
3.    24تا ۴۸ ساعت بعد از میکرونیدلینگ حمام نکنید، از ورزش و کارهایی که سبب تعریق پوست می‌شود اجتناب کنید و حداقل سه تا ده روز بعد از میکرونیدلینگ از ماندن زیر آفتاب جز در موارد ضروری اجتناب کنید.
4.    اگر بعد از میکرونیدلینگ پوست صورت‌تان پوسته‌پوسته شد، به‌هیچ‌وجه آن‌ها را دست‌کاری نکنید و برای بهبود از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید.
5.    بهتر است ۲ تا ۳ روز از محصولات AHA (اسید گلیکولیک)، رتینول و مواد حاوی اسید یا فعال‌کننده استفاده نکنید.
6.    ازآنجایی‌که پزشکان این روش درمانی را برای تمام افراد مناسب نمی‌دانند، بهتر است حتما قبل از انجام این روش درمانی تمام سوابق درمانی خود را برای پزشک شرح دهید.
7.    معمولا قرمزی و التهاب بعد از انجام میکرونیدلینگ وجود دارد که پس از ۷۲-۴۸ ساعت رفع می شود. پوسته ریزی معمولاً تا ۲-۱ هفته بعد از میکرونیدلینگ وجود دارد.
8.    ۲-طی ۲۴ ساعت اول از پماد زینک اکساید برای کاهش التهاب استفاده کنید.
9.    ۳-تا ۲۴ ساعت از استحمام و مصرف شوینده های پوست صورت و سونا و سولاریوم و روش های لایه برداری (میکرودرم ، لیزر، اسکراب) خودداری شود.
10.    ۴-تا ۴۸ ساعت از مصرف لوازم آرایشی و کرم های لایه بردار و جوانساز خودداری کنید.

استفاده از کرم ضد آفتاب مخصوص نوع پوست شما با SPFحداقل ۳۰ به صورت مداوم توصیه می شود.
التهاب قرمزی، پوسته ریزی و حتی زخم یا لخته روی محل میکرونیدلینگ شایع است و تا زمانی که این علائم وجود دارد از کرم ترمیم کننده به صورت مداوم روی پوست خود استفاده کنید.
در صورت تشکیل لخته بر روی محل به هیچ وجه لخته را دست کاری نکنید. این لخته در واقع یک پانسمان طبیعی است که بر روی محل تشکیل شده و موجب ترمیم زخم می شود.
تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب به مدت ۷ روز خودداری شود.
تا ۲-۱ هفته بعد از میکرونیدلینگ، از کرم های لایه بردار و یا روش های لایه بردار مثل پیلینگ و میکرودرم استفاده نکنید.

عوارض میکرونیدلینگ
در روش میکرونیدلینگ، در صورتی که درمان به درستی انجام شود، بروزعوارض جانبی بسیار نادر است.
به طور کلی می توان گفت این روش تقریبا ایمن و مناسب  بوده و مشکل خاصی ایجاد نمی شود اما پس از درمان، ممکن است به مدت ۲-۳ روز ، در پوست احساس گرما و خارش ایجاد شود که معمولا در عرض ۱۲ تا ۴۸ ساعت حل می شود.
توصیه می شود پس از درمان به مدت یک هفته از کرم های آنتی بیوتیک موضعی استفاده شود. معمولا ایجاد عفونت پس از میکرونیدلینگ بعید است. این روش مقرون به صرفه بوده و بر روی تمام انواع پوست  مناسب است و در درمان زخم های آکنه و دیگر آسیب های پوستی بسیارکاربرد دارد