عمل جراحی شکستگی بینی

در طی آسیب و ضربه به صورت ، احتمال شکستگی استخوان بینی جود دارد زیرا استخوان بینی در بین استخوان ها جمجمه ، فک و صورت سست ترین و شکننده ترین استخوان می باشد . (ادامه مطلب)

شکستکی استخوان بینی معمولا در بالغان صورت می گیرد و در بچه ها به علت ارتجاعی بودن استخوان ها ، در صورت وارد شدن ضربه به صورت بیشترصدمه غضروفی صورت میگیرد که درمان جداگانه دارد و معمولا در اطفال این ناحیه توسط پزشک متخصص گوش و حلق و بینی ، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد .
هنگام ورود ضربه به بینی به علت تورم و خونمردگی زیر پوستی صدمه استخوانی در معاینه ابتدایی ممکن است به خوبی مشخص نباشد و بهتر است معاینه چند روز بعد از ضربه و هنگامی که تورم کم یا برطرف شده صورت گیرد .
عوارض ناشی از شکستگی بینی شامل کج شدن استخوان و بینی به علت جابه جایی و احساس گرفتگی بینی به علت تورم یا تنگ شدن یکی از مسیر های بینی می باشد لذا عمل جراحی شکستگی بینی برای برطرف کردن این دو عارضه ( یکی برای زیبایی و دیگری برای رفع مشکل تنفس ) انجام میگیرد و در مواردیکه صدمه استخوانی به علت خفیف بودن باعث ترک خوردگی شده باشد و جا به جایی صورت نگرفته باشد و مشکل کجی یا تنفس ایجاد نکرده باشد ، عمل جراحی ضروری نمی باشد .
گرفتن عکس رادیولوژی برای تشخیص شکستگی ضرورت ندارد با این همه برای موارد قانونی و مستند سازی ( در موارد نزاع و تصادفات برای ارائه به پزشکی قانونی و بیمه ها و… ) لازم است. با این همه درمان تنها بر اساس معاینه و توجه به موارد فوق الذکر (رفع کجی و رفع مشکل تنفس ) انجام میگیرد.
گاها شدت صدمه زیاد است و علاوه برآسیب به استخوان بینی آسیب به غضروفهای بینی یا استخوان های اطراف بینی ( فک و استخوان های چشم ) هم وجود دارد که آنها نیز باید همزمان درمان شوند. زمان جا اندازی شکستگی بینی بلافاصله بعد از رفع تورم و حداکثر در اطفال تا یک هفته و در بزرگسال تا دو هفته بعد از آسیب انجام می گیرد. در صورتی که تورم قابل ملاحظه در ناحیه استخوانی بینی وجود نداشته باشد جراحی را می توان بلافاصله بعد از تشخیص انجام داد.

مراقبت های بعد از عمل جراحی شکستگی بینی

جا اندازی به صورت بسته انجام می شود و بخیه زده نمی شود ولی در صورتیکه جا اندازی به روش باز انجام گیرد ، بخیه ها هفته بعد از عمل و بعد برداشتن گچ خارج می شود.
2ـ استحمام تا یک هفته صورت نمی گیرد یا از گردن به پایین انجام می شود .
3ـ برای پیشگیری از عفونت تا چند روز آنتی بیوتیک و برای پیشگیری از ازدیاد ترشحات ناشی از تحریک تامپون و جلوگیری از گرفتگی بینی و درد ، قرص سرما خوردگی داده می شود .
4ـ تا 3 هفته بعد از عمل جااندای شکستگی بینی خوابیدن باید طاق باز باشد و به پهلو نباشد و از عینک زدن خودداری شود و فین کردن انجام نشود .
5ـ به جهت تحریکات داخل بینی وتورمهای ناشی از ضربه و جراحی لازم است تا یک ماه بعد عمل داخلی بینی با سرم یا قطره نرمال سالین شسته شود و با پماد چرب شود.