عمل لوزه ها

عمل جراحی لوزه حدود 300 سال قدمت دارد همه افراد خصوصا بچه ها در حلق خود لوزه دارند (ادامه مطلب)

و لی جراحی لوزه وقتی انجام می شود که سبب دردسر برای فرد شود . این جراحی بیشتر در بچه ها انجام می شود ولی در افراد بزرگسال نیز انجام می شود .

آشنایی با آناتومی و عملکرد لوزه ها:

لوزه ها شامل لوزه های حلقی ( که در دهان بازکنار گلوی حلقی و پشت زبانمی باشند ) و لوزه سوم (که پشت زبان کوچک و در حلق بینی وجود دارد و (ادامه مطلب)

ما آنرا در معاینه ی دهان باز نمی بینیم ) می باشد لوزه ها بخشی از سیستم لنفاوی و ایمنی بدن می باشد و برداشتن آنها مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند . چون بقیه سیستم بدن به حد کافی بزررگ و قوی می باشد تا این خلاء را جبران کند با این همه اهمیت لوزه ها برای جلوگیری از عفونت تا 6 ماهگی حیاتی می باشد ولذا برداشتن لوزه ها قبل از 6 ماهگی توصیه نمی شود (مگر در مواردی خیلی خاص ) .

چرا لوزه ها را جراحی می کنیم؟

برداشتن لوزه ها وقتی عفونت مکرر سبب به هم ریختن زندگی فرد می شود ، انجام می شود . معمولا وقتی عفونت حلق و لوزه بیشتر از 6 بار در سال باشد یا به خاطر مسائل پزشکی خاص، عفونت گلو برای بچه خطر ناک باشد ( مثل بیماری قلبی ، تشنج ، بیماری ریوی و مغزی و …) یا (ادامه مطلب)

سبب گسترش عفونت به گوش ، سینوس شده باشد ، انجام می گیرد . در این صورت بیشترین منبع عفونت سر و گردن که لوزه ها باشد ، حذف می گردد.
مسئله مهم دیگر که به سبب آن لوزه ها خارج می شود ، خر خر شبانه می باشد . فردی که مشکل انسدادی در مسیر تنفس دارد ، در طول شب اکسیژن رسانی خوبی به بدن ندارد و این مسئله سبب اختلال رشد فک ، مغز و بدن می شود . در مورد بزرگسالان مسئله خرخر به علت ماهیت پیچیده ای که دارد در مبحث خود به طور جداگانه بحث شده است .

در صورت عدم جراحی لوزه چه عواقبی پیش می آید؟

درست است که التهاب لوزه سوم و در نتیجه عفونت‌های مکرر سینوس‌ها باعث مرگ کودک نمی‌شود، اما بدون شک باعث کاهش کیفیت زندگی او می‌شود. آنچنان که کودک به صورت مدام به‌خاطر ترشحات پشت حلقی، انسداد تنفسی، سردردهای صبحگاهی، کاهش تمرکز و خونرسانی به مغز با مشکل مواجه می‌شود.(ادامه مطلب)

لوزه سوم باعث ایجاد مایع داخل گوش میانی می‌شود که اگر درمان نشود، این مایع به مرور سفت شده و باعث چسبندگی روی استخوانچه‌های گوش و کاهش شنوایی کودک می‌شود
بزرگی لوزه ها،وقتی که راه بینی بیش از دو سوم بسته و فرد دچار خرخر و خوابیدن با دهان باز شود این فرد باید عمل شود که اگر عمل نشود به مرور روی فک دندانی آنها اثر منفی خواهد گذاشت و عارضه دیگر آن ترشح مایع در هر دو گوش و کاهش شنوایی است.

آیا جراحی لوزه در سیستم دفاعی بدن اختلال ایجاد می کند؟

جراحی لوزه معمولا بعد از سن 3 تا 4 سالگی انجام می شود یعنی زمانی که از نظر علمی لوزه ها نقش چندانی در سیستم دفاعی بدن ندارند.(ادامه مطلب)

. تحقیقات نیز نشان داده است که بعد از جراحی لوزه سیستم دفاعی بدن ضعیف نشده و شیوع بیماریهای عفونی بیشتر نمی شود و افرادی که تحت جراحی لوزه قرار گرفته اند با افراد عادی تفاوتی ندارند.

مراقبت های بعد از عمل لوزه

ا) استراحت : باید 5 تا 7 روز بعد از عمل لوزه ، استراحت کنند و تا دو هفته بعد از عمل ورزش و شنا نکند . 2) دارو ها: دارو های تجویزی توسط پزشک شامل آنتی بیوتیک و مسکن باید به مدت یک هفته مصرف شود .(ادامه مطلب )

3) شستن مرتب دهان با سرم شستشو تا یک هفته ادامه یابد

4)بخور سرد : برای برای ایجاد رطوبت و مرطوب بودن حلق و برای کاهش درد در چند روز اول لازم است .

5) تغذیه : پس از مراجعه بیمار از اتاق عمل ، تا زمانی که پرستاران اجازه نداده اند ، خوراکی آغاز نشود و در 24 ساعت اول بعد از عمل جراحی مایعات سرد و صاف و بستنی ، شیر ، ماست ، شیر برنج مصرف شود و پس از آن تا یک هفته غذا های نرم شامل نان تریت شده ، گوشت له شده ، ژله ، سوپ ، و … مصرف شود .

6) اجتناب از مصرف چیپس و پفک ، آجیل نان تست ، ذرت بوداده ، بیسکویت ، غذاهای داغ و ادویه دار ، غذاهای اسیدی ، (آب پرتقال ، گوجه فرنگی )و سفت تا دو هفته .

7) جویدن آدامس ( با افزایش ترشح بزاق ) بستنی ، شیر سرد و ژله توصیه می شود

8) موارد طبیعی : تب تا 48 ساعت ، درد گوش بخاطر مشترک بودن مسیر عصبی لوزه و گوش ، مدفوع سیاه به علت خونی که حین عمل قورت داده شده ، ایراد ندارد .

وجود یک لایه سفید یا زرد روی محل عمل ( بستر لوزه) عادی است و مربوط به عفونت نمی باشد.

9 ) از خطرات بعد از عمل ، خونریزی می باشد در صورت وجود خونابه کم با سرم یا با آب یخ دهان را بشوئید و در صورت استمرار به اورژانس مراجعه نموده و با پزشک خود تماس بگیرید ولی در صورت خون روشن و زیاد از همان ابتدا به پزشک خود مراجعه نمائید .

مشاهده لکه های خون در بزاق و ترشحات بینی یا خون دماغ شدن طبیعی است ، مکیدن یخ به رفع این مشکلات کمک می کند اما اگر مقدار خون زیاد بود ( بیشتر از یک تا دو قاشق غذا خوری یا خون ریزی بیشتر از 5 دقیقه ادامه داشت با پزشک خود تماس گرفته یا به بیمارستان محل عمل مراجعه نمایید. خطر خون ریزی 7تا10 روز بعد از عمل وجود دارد .

11) صدای برخی از کودکان بعد از عمل جراحی کمی تغییر خواهد کرد ولی خیلی زود بعد از 4تا3 هفته به حالت طبیعی بر خواهد گشت .

12) استحمام کوتاه مدت بعد از عمل مجاز است .

13) وجود خرخر مختصر چند روز بعد از عمل به علت زخم و التهاب ناشی از عمل طبیعی است .

14) بعد از عمل تا چند روز ممکن است در زمان نوشیدن مایعات بازگشت مایع از بینی وجود داشته باشدکه طبیعی است .