جراحی آندوسکوپی سینوس

در جراحی آندوسکوپیک بینی و سینوس ، فقط نواحی از بینی و سینوس که دچار عارضه (عفونت ، پولیپ ، کیست ، تومور و التهاب و … ) شده اند تحت جراحی قرار گرفته و تنها دهانه سینوس گشادتر می شود . بدین ترتیب از صدمه به بافت سالم بینی که موجب اختلال در حرکت مخاط می گردد ، جلوگیری می شود . لذا به این نوع جراحی ، جراحی عملکردی (فانکشنال) می گویند.( ادامه مطلب )

در این روش بدون اینکه برشی روی صورت یا دهان ایجاد شود با آندوسکوپو تحت دید نقاط حساس داخل بینی که نزدیک قاعده مغز یا دیواره ی چشم و اعصاب و عروق حساس بینی می باشد انجام می گیرد وعمل جراحی با حداقل نیاز به پانسمان بینی ، درد خفیف و دوران بهبود سریع صورت می پذیرد.
این جراحی در صورتی انجام می شود که علائم سینوزیت به درمان های طبی پاسخ نداده باشد یا علائم ناشی از سینوزیت یا پولیپ سبب مشکل تنفس یا مشکل حس بویایی شده باشد و در بسیاری از موارد درمان های دارویی برای درمان سینوزیت (خصوصا موارد حاد ) موثر عمل میکند و در زمانی که عفونت مزمن به مدت بیشتر از سه ماه زمان ببردیا درمان دارویی دیگر موثر واقع نشود، می توان با جراحی آندوسکوپی سینوس این عارضه را برطرف کرد.
در بیماری پولیپ وسیع بینی احتمال عود در هر صورت وجود دارد ولی با روش های نوین جراحی آندوسکوپی و در مواردی که بیمار ، بیماری زمینه ای مثل آسم نداشته باشد ، احتمال عود کم و درحد 10% می رسد.

مراقبت های بعد از عمل جراحی آندوسکوپی سینوس

1ـ خونریزی و خروج ترشحات خونابه ای بدون شستن بینی یا بعد از شستشوی بینی ممکن است تا دوهفته بعد از عمل جراحی دیده شود و طبیعی می باشد. 2ـ خروج مش ها و سایر پانسمان های بینی بسته به نظر جراح یا همان روز عمل ،فردای عمل یا چند روز پس از عمل انجام می شو.د . ولی معمولا روز بعد از عمل خارج می شود .(ادامه مطلب )

3ـ بعد از عمل بینی باید با محلول شسشوی نمکی ، شسشو داده شود و این امر تا مدتی ادامه پیدا می کند.
4ـ از فعالیت های سنگین ورزشی ، خم شدن رو به جلو وفین کردن تا چند هفته اجتناب شود .
5ـ فعالیت های معمول زندگی مثل پیاده روی آهسته ، قدم زدن و انجام دادن امور ضروری در روز های اول بعد از عمل ممانعتی ندارد .
6ـ دارو های ضد حساسیت واسپری های بینیِ ضد حساسیت را باید از دو هفته بعد از عمل آغاز کرد تا عود بیماری آغاز نشود.
7ـ چند هفته بعد از عمل و با نظر پزشک معالج یک معاینه آندوسکوپی تحت بیحسی موضعی برای خروج بافتهای باقیمانده ، لخته های خشک شده انجام می شود که به این عمل ، عمل پاکسازی یادبریدمان بعد از عمل گفته می شود بعد از این عمل ، عملکرد بینی و سینوس کم کم به شکل طبیعی و اولیه برمیگردد.